عواملان البركوي والجرجاني / Avamilan (Arapça)
Avâmilâmilkelimesinin çoğulu olup Arapça'da “terkip ve cümle içerisindeki kelimelerin i‘rabına tesir eden unsurlar” demektir. Bu eser iki avamilden oluştuğundan avamilan denilmiştir. Osmanlı medreselerinde asırlarca okutulan Birgivî'ninel-ʿAvâmil'i ile Cürcânî'nin aynı adlı eseri bu türün en yaygın iki kitabı olduğundan, Cürcânî'nin eserineel-ʿAvâmilü'l-ʿatîḳ, Birgivî'ninkine deel-ʿAvâmilü'l-cedîddenilegelmiştir. Ancak bu iki ünlü muhtasar arasında âmillerin sayısı ve ele alınış tarzları bakımından esaslı farklar bulunmaktadır. Cürcânîel-ʿAvâmil'inde, “el-ʿAvâmilü'l-miʾe” veya “Miʾetü ʿâmil” adına sâdık kalarak 100 âmilden söz etmiş olmakla beraber, gerek bu sayıyı bulmak gerekse âmilleri bu rakamda dondurmak hususunda zorlandığı görülmektedir Birgivî ise bu taksimi altmış âmil, otuz mâmul, on amel (i‘rab, alâmet) şeklinde yaparak sayıyı 100'e tamamlamıştır. Her ne kadar eserin adıel-ʿAvâmilise de ihtiva ettiği konular sadece âmillerden ibaret olmayıp mâmuller ve i‘rab alâmetleri de ayrı ayrı başlıklar halinde ele alınıp incelenmiştir. Bu iki ünlü eserin en belirgin özellikleri, Cürcânî'nin telif ettiğiel-ʿAvâmil'in son derece veciz ve ihatalı, Birgivî'nin eserinin ise daha pratik, tasnifi daha mantıklı ve sade olmasıdır. |
Avâmilâmilkelimesinin çoğulu olup Arapça'da “terkip ve cümle içerisindeki kelimelerin i‘rabına tesir eden unsurlar” demektir. Bu eser iki avamilden oluştuğundan avamilan denilmiştir. Osmanlı medreselerinde asırlarca okutulan Birgivî'ninel-ʿAvâmil'i ile Cürcânî'nin aynı adlı eseri bu türün en yaygın iki kitabı olduğundan, Cürcânî'nin eserineel-ʿAvâmilü'l-ʿatîḳ, Birgivî'ninkine deel-ʿAvâmilü'l-cedîddenilegelmiştir. Ancak bu iki ünlü muhtasar arasında âmillerin sayısı ve ele alınış tarzları bakımından esaslı farklar bulunmaktadır. Cürcânîel-ʿAvâmil'inde, “el-ʿAvâmilü'l-miʾe” veya “Miʾetü ʿâmil” adına sâdık kalarak 100 âmilden söz etmiş olmakla beraber, gerek bu sayıyı bulmak gerekse âmilleri bu rakamda dondurmak hususunda zorlandığı görülmektedir Birgivî ise bu taksimi altmış âmil, otuz mâmul, on amel (i‘rab, alâmet) şeklinde yaparak sayıyı 100'e tamamlamıştır. Her ne kadar eserin adıel-ʿAvâmilise de ihtiva ettiği konular sadece âmillerden ibaret olmayıp mâmuller ve i‘rab alâmetleri de ayrı ayrı başlıklar halinde ele alınıp incelenmiştir. Bu iki ünlü eserin en belirgin özellikleri, Cürcânî'nin telif ettiğiel-ʿAvâmil'in son derece veciz ve ihatalı, Birgivî'nin eserinin ise daha pratik, tasnifi daha mantıklı ve sade olmasıdır. |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 60,00 | 60,00 |
2 | 31,20 | 62,40 |
3 | 21,20 | 63,60 |
6 | 10,80 | 64,80 |
9 | 7,33 | 66,00 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 60,00 | 60,00 |
2 | 31,20 | 62,40 |
3 | 21,20 | 63,60 |
6 | 10,80 | 64,80 |
9 | 7,33 | 66,00 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 60,00 | 60,00 |
2 | 31,20 | 62,40 |
3 | 21,20 | 63,60 |
6 | 10,80 | 64,80 |
9 | 7,33 | 66,00 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 60,00 | 60,00 |
2 | 31,20 | 62,40 |
3 | 21,20 | 63,60 |
6 | 10,80 | 64,80 |
9 | 7,33 | 66,00 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 60,00 | 60,00 |
2 | 31,20 | 62,40 |
3 | 21,20 | 63,60 |
6 | 10,80 | 64,80 |
9 | 7,33 | 66,00 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 60,00 | 60,00 |
2 | 31,20 | 62,40 |
3 | 21,20 | 63,60 |
6 | 10,80 | 64,80 |
9 | 7,33 | 66,00 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 60,00 | 60,00 |
2 | - | - |
3 | - | - |
6 | - | - |
9 | - | - |